Nieuws
Uw airco koelt meer dan uzelf
Degradatie en thermische slijtage
Je kan de HV-Batterij (batterijpakket van hybride of elektrische auto) vergelijken met de batterij van je telefoon. Door het gebruik of laden van de batterij raakt de batterij op termijn sneller leeg. Dit noemen we degradatie van de batterij. Bij een HV-Batterij zal zich dit vertalen in een kortere range. Bij een te lage of hoge temperatuur zal de batterij sneller slijten. Dit noemen wij thermische slijtage. Het koelen of verwarmen van de HV-batterij kost energie dus het is van belang dat is zoveel mogelijk efficiënt wordt ingezet.
Koeling
De meeste slijtage treedt op wanneer de HV-batterij te warm is en zal dus gekoeld moeten worden. De airco koelt de batterij door de koelvloeistof te koelen. Bij deze methode gebruikt de airco koudemiddel en een ventilator die de koelvloeistof koelt en vervolgens de koude koelvloeistof door de batterij laat circuleren.
Waarom je airco goed checken?
Het systeem kan ook lek raken door een beschadigde condensor. De condensor zit aan de voorzijde van de auto en kan beschadigd raken door opvliegende steentjes. Door een lekke condensor kan de airco niet meer goed functioneren. Maar ook als het systeem lekdicht is, verlies je elk jaar een beetje koudemiddel. Als er minder koudemiddel in het systeem zit, zal de werking van het koudemiddel ook afnemen. Dit gaat ten koste van de koeling van de HV-Batterij.
Tevens kan het zijn dat bij EV’s het filter moet worden vervangen. Vuil en vocht hebben een nadelige werking op de koeling. De functie van het filter is het reinigen van het koudemiddel en het haalt vocht uit het koudemiddel. Tijdens het onderhoud wordt gecontroleerd of het filter vervangen moet worden.
Terug naar overzicht